Tuesday, April 9, 2013

Susahnya MATEMATIK!!



Matematik Memerlukan  Pembelajaran Aktif
Belajar matematik, anda perlu terlibat secara aktif dalam proses pembelajaran. Hanya menghadiri kelas dan membuat latihan kerja diberi guru tidak akan membantu. Anda perlu memberi perhatian yang tinggi semasa di dalam kelas dan mengambil nota yang menyeluruh. Amalan menyelesaikan masalah matematik anda sendiri adalah satu kemestian, kerana nota dan laithan tertentu tidak diberikan. Berjaya dalam matematik juga memerlukan anda belajar secara teratur, bukan hanya sebelum ujian.


Ramai pelajar percaya belajar matematik melibatkan menghafal satu set formula. Walaupun formula menghafal adalah perlu dalam matematik, anda perlu memahami bagaimana untuk menggunakan formula. Anda perlu berupaya untuk mengenal pasti masalah matematik yang sesuai dengan sesuatu formula. Tidak memahami bagaimana untuk menggunakan formula dan prinsip di sebalik ia menjadikan anda sukar untuk menggunakannya.


Mendengar dengan teliti dalam kelas - Sesetengah guru mungkin tidak menulis segala-galanya di atas papan, dan konsep penting boleh terlepas. Dengar dengan teliti penerangan guru.

Ambil Nota lengkap - Tulis seberapa banyak yang anda boleh dari papan. Nota yang baik akan membantu anda ingat bagaimana untuk menyelesaikan masalah matematik. Jika anda menghadapi masalah pendengaran ketika mengambil nota yang baik. Pastikan anda meminta bantuan guru atau rakan untuk membantu anda faham dan dapat nota yang diberi.

Soalan - Tanya tentang apa sahaja yang anda tidak faham.

Dengar Soalan rakan anda - Rakan boleh bertanya soalan yang anda tidak berfikir untuk bertanya, maka dengarlah kepada kedua-dua soalan dan jawapannya.

Mengkaji Nota selepas Kelas - Jika anda mendapat soalan yang mengelirukan, tulis soalan untuk ditanyakan semula kepada guru untuk membantu anda memahaminya.

Kerja Kerja Rumah selepas Kelas - Walaupun penerangan di dalam kelas masih segar dalam fikiran anda, cuba buat beberapa soalan matematik. Ini akan membolehkan anda untuk lebih memahami konsep yang dipelajari.

Menggunakan Buku - Jangan lupa untuk menggunakan buku teks anda. Buku teks anda akan mengandungi contoh-contoh yang berbeza atau pendekatan yang berbeza untuk setiap masalah.

Gunakan Kad Index - Tulis formula dan konsep pada kad indeks. Menggunakan kad untuk membantu anda menghafal formula/konsep.

Nota dan buku yang lengkap - Lengkapkan nota dan buku latihan selepas anda menyelesaikan latihan matematik. Ini akan membantu anda membuat persediaan untuk ujian.

Latihan,latihan latihan - Latihan sebanyak mungkin. Adakan lebih banyak masalah matematik yang perlu diselesaikan (tambah latihan sedia ada yang diberikan guru). Ini adalah salah satu tips terbaik belajar matematik.

Buat rujukan dengan kerja/latihan yang diberi oleh guru dan ujian-ujian lepas- Pastikan kerja rumah dan soalan peperiksaan yang lepas ada pada anda. Ia sebagai bahan kajian baik untuk masa depan dan  peperiksaan akhir.

Guru tutor. Menyedari bahawa konsep-konsep dalam matematik masih sangat sukar untuk difahami, dapatkan bantuan dari tutor individu jika anda memerlukannya. Paling penting, anda boleh menggunakan tips belajar matematik dan jangan pernah berputus asa

Semoga Berjaya!




No comments:

Post a Comment