Wednesday, April 10, 2013

Sia-siakah menjadi individu yang suka berbuat baik?

KISAH BENAR: WANITA DAN ROTI BERACUN


Sebuku Roti dibakar seorang wanita untuk ahli-ahli keluarganya. Dia menyimpan roti tambahan berhampiran tingkap, Setiap hari, si bongkok akan datang dan mengambil roti itu.

Sebagai tanda terima kasih, dia mengucapkan perkataan berikut: "Kejahatan yang kamu lakukan akan kekal dengan anda: Perkara baik yang anda lakukan, akan datang kembali kepada anda".

Situasi ini berterusan, hari demi hari. Setiap hari, si bongkok tetap ambil rotinya itu dan mengucapkan kata-kata: "Perbuatan yang kamu lakukan akan kekal dengan anda: Perkara baik yang anda lakukan, akan datang kembali kepada anda".




Wanita itu mula berasa menyampah. "Tidak ada langsung ucapan terima kasih," katanya kepada dirinya sendiri.
"Setiap hari si bongkok melafazkan ayat ini! Apa yang dia maksudkan?"

Satu hari, wanita itu berasa geram, dia mengambil keputusan untuk membunuh si bongkok.
"Aku akan bunuh si bongkok!!" katanya.
Dan apa yang wanita itu  lakukan? Wanita itu mahu menambah racun pada adunan rotinya untuk si bongkok!

Wanita itu berkira-kira untuk meletakkan roti beracun di ambang tingkap, namun tangannya mengigil.
"Apa yang aku buat ni?" hatinya berbisik, lalu dia melemparkan roti beracun itu ke dalam api, dan roti-roti bersih yang lain diletakkan pada tingkap.



Seperti biasa, si bongkok datang, mencapai roti dan mengucapkan kata-kata: "Kejahatan yang kamu lakukan akan kekal dengan anda: Perkara baik yang anda lakukan, akan datang kembali kepada anda". Si Bongkok meneruskan perjalanan, tanpa menyedari perasaan yang berperang dalam fikiran wanita.

Setiap hari, setiap kali wanita itu meletakkan roti pada ambang tingkap, dia berdoa untuk anaknya yang telah pergi ke tempat yang jauh untuk mencuba nasib. Untuk beberapa bulan, dia tidak mendapat berita mengenai perkembangan anaknnya itu.... Dia berdoa supaya anaknya pulang kembali dengan selamat.

Petang itu, terdapat satu ketukan di pintu. Selepas  pintu dibuka, dia terkejut untuk melihat wajah anaknya di muka  pintu .... kelihatan sungguh kurus dan tidak terurus. Pakaiannya telah koyak dan compang camping. Dia kelihatan sangat lapar dan lemah.

Sambil si anak melihat ibunya, si anak berkata, "Ibu, adalah satu keajaiban saya dapat pulang kembali. Semasa saya berjalan beribu batu jauhnya, saya begitu kelaparan hingga saya jatuh pengsan. Saya fikir saya akan mati, tetapi si bongkok lalu berhampiran saya. saya merayu kepadanya untuk sedikit makanan, dan dia sangat baik hati kerana menyerahkan semua roti miliknya kepada saya. "Ketika dia memberikan roti itu kepada saya, dia berkata," ini adalah apa yang saya makan setiap hari: hari ini, saya akan berikan kepada anda, kerana anda lebih memerlukannya berbanding saya."

Selepas si ibu mendengar kata-kata anaknya itu, mukanya bertukar pucat.
Si ibu terus jatuh terduduk dan bersandar pada pintu untuk sokongan.
 Dia teringat roti beracun yang dia telah buat pada pagi itu.

Kalaulah dia tidak campak roti itu untuk dibakar dalam api, ia akan telah dimakan oleh anak lelakinya sendiri, dan dia akan kehilangan seluruh hidupnya!

Wanita itu kemudiannya menyedari kepentingan kata-kata si bongkok: ""Kejahatan yang kamu lakukan akan kekal dengan anda: Perkara baik yang anda lakukan, akan datang kembali kepada anda". 

Oleh itu --janganlah pernah berhenti berbuat baik, meskipun ianya tidak dibalas pada masa itu. Kerana perbuatan baik dan jahat pasti akan dibalas kemudian tanpa anda menyedarinya.

sumber: http://robert.foo.my/2010/09/good-you-do-comes-back.html

No comments:

Post a Comment