Monday, April 8, 2013

Adakah saya tidur dengan cukup dan betul??

Apabila anda sedang bergegas untuk memenuhi tugasan harian anda, mengurangkan sedikit waktu tidur mungkin kelihatan seperti penyelesaiannya. Sebenarnya anda tidak boleh dan tidak mampu untuk menampung kembali waktu tidur yang telah anda tinggalkan. Malah kehilangan tidur minimum memberi kesan pada mood anda, tenaga dan keupayaan untuk menangani tekanan. Belajar bagaimana untuk menentukan keperluan tidur malam anda dan apa yang anda boleh lakukan untuk bangkit daripada kehilangan waktu tidur yang kronik dan dapatkan jadual tidur yang sihat.




Memahami apa yang dimaksudkan dengan "Tidur"
Tidur bukanlah masa ketika anda tidak melakukan sesuatu atau ketika anda berehat. Walaupun anda berehat, otak anda kekal sibuk, menyelia pelbagai penyelenggaraan biologi untuk menyediakan badan agar dapat berjalan dalam keadaan terbaik, dan menyediakan anda untuk hari akan datang. Tanpa waktu yang cukup untuk memulihkan kembali badan, anda tidak akan mampu untuk bekerja, belajar, membuat, dan berkomunikasi pada tahap yang lebih dekat dengan potensi sebenar anda. Berita baik adalah apabila anda mula untuk tidur , anda tidak perlu memilih antara kesihatan dan produktiviti. apabila anda mula mendapat tidur yang anda perlukan, tenaga dan kecekapan anda akan mula meningkat.

MITOS DAN FAKTA tentang TIDUR

Mitos 1: Mendapat tidur hanya satu jam kurang setiap malam tidak akan menjejaskan fungsi siang hari anda. 
Anda mungkin tidak berapa mengantuk pada siang hari, tetapi kehilangan walaupun satu jam tidur boleh menjejaskan keupayaan anda untuk berfikir dengan betul dan bertindak balas dengan cepat. Ia juga menjejaskan kesihatan kardiovaskular, imbangan tenaga, dan keupayaan untuk melawan jangkitan.

Mitos 2: Badan anda menyesuaikan diri dengan cepat untuk jadual tidur yang berbeza. 
Kebanyakan orang boleh menetapkan semula jam biologi mereka, tetapi hanya dengan waktu yang tepat. Walaupun begitu, hanya dengan satu-dua jam sehari  pada tahap terbaik. Oleh itu, ia boleh mengambil lebih daripada satu minggu untuk menyesuaikan diri dengan perubahan waktu tidur yang berbeza. Tidak benar jika seseorang boleh meneysuaikan diri dengan jadual tidur yang bertukar. Anda perlu masa yang lebih untuk meneysuaikan diri.

Mitos 3: tidur tambahan pada waktu malam boleh menyembuhkan anda tentang masalah dengan keletihan yang berlebihan siang hari.
Kuantiti tidur anda adalah penting, pasti, tetapi sebananrnya anda perlu memberi lebih perhatian kepada kualiti tidur. Sesetengah orang tidur lapan atau sembilan jam setiap malam tetapi tidak berasa betul-betul berehat apabila mereka bangun, kerana kualiti tidur mereka berkurangan.

Mitos 4: Anda boleh buat rasa tidak cukup tidur hilang dengan tidur lebih pada hujung minggu. 
Walaupun corak tidur ini akan membantu melegakan sebahagian daripada hutang tidur, ia tidak akan benar-benar melegakan rasa kekurangan tidur. Tambahan pula, tidur lewat pada hujung minggu boleh menjejaskan kitaran tidur-jaga anda dan ia membuatkan anda lebih sukar untuk tidur pada masa yang tepat pada malam Ahad dan bangun awal pada pagi Isnin.

Sumber daripada: Your Guide to Healthy Sleep (PDF) The National Institutes of Health

Purata tidur Yang diperlukan manusia berdasarkan umur
Lahir - 2 bulan
                12 - 18 jam
3 bulan - satu tahun
                14 - 15 jam
1 - 3 tahun
                12 - 14 jam
3 - 5 tahun
                11 - 13 jam
5 - 12 tahun
                10 - 11 jam
12 - 18 tahun
                8.5 - 10 jam
dewasa (18 tahun ke atas)
                7.5 - 9 jam


Anda fikir waktu tidur 6 jam mengcukupi?
Fikirkan lagi. Penyelidik di University of California, San Francisco mendapati bahawa sesetengah orang mempunyai gen yang membolehkan mereka untuk berfungsi dengan baik walaupun hanya enam jam tidur  di malam hari. Gen ini, bagaimanapun, adalah sangat jarang dipunyai oleh manusia, (hanya terdapat dalam kurang daripada 3% penduduk). Bagi lain-lain 97% seperti kita, enam jam adalah tidak mengcukupi.

Membayar hutang tidur anda
Hutang tidur adalah perbezaan antara jumlah tidur yang anda perlukan dan berapa jam sebenar anda tidur. Setiap kali anda kurang waktu tidur, anda menambah hutang tidur. Akhirnya, hutang perlu dibayar, ia tidak akan hilang dengan sendiri. Jika anda kehilangan satu jam tidur, anda perlu membuat jam tambahan di bahagian bawah "garis waktu tidur yang diperlukan" supaya akaun tidur anda kembali ke dalam kira-kira.

Tips untuk mendapatkan/ keluar dari hutang tidur
Walaupun anda tidak boleh membayar hutang tidur di malam atau hujung minggu, dengan sedikit usaha dan perancangan, anda boleh kembali ke landasan tidur yang betul.

1. Mendapatkan sekurang-kurangnya tujuh setengah jam tidur setiap malam. Pastikan anda tidak jatuh lebih jauh dalam hutang dengan menyekat masa yang cukup untuk tidur setiap malam. Konsisten adalah kunci.
2. Menyelesaikan hutang tidur jangka panjang dengan satu jam tambahan satu malam atau dua malam. Jika anda hilang 10 jam tidur, membayar hutang itu kembali dalam satu malam atau ansuran dua jam setiap malam.
3. Simpan diari tidur. Rekod bila masa anda pergi ke tempat tidur, bila anda bangun, jumlah jam anda tidur, dan bagaimana anda rasa pada siang hari. Apabila anda menjejaki tidur anda, anda akan menemui corak semula jadi anda dan mengetahui keperluan tidur anda.
4. Ambil cuti tidur untuk membayar hutang tidur jangka panjang. Pilih tempoh dua minggu apabila anda mempunyai jadual yang fleksibel. Pergi tidur pada masa yang sama setiap malam dan membenarkan diri anda untuk tidur sehingga anda bangun secara semulajadi. Jangan guna jam penggera! Jika anda terus untuk memastikan tidur yang sama dan bangun semula jadi, anda akhirnya tahu jalan keluar dari hutang tidur dan tiba di jadual tidur yang ideal untuk anda.
5. Jadikan tidur satu keutamaan. Sama seperti anda jadual masa untuk kerja-kerja dan komitmen lain, anda perlu jadual masa yang cukup untuk tidur. Daripada anda mengurangkan waktu tidur untuk menangani seluruh tugas-tugas harian anda, lebih baik anda meletakkan tidur paling atas dalam senarai tugasan anda.


sumber : http://www.helpguide.org/

No comments:

Post a Comment